L’Ajuntament d’Olesa, a través de la consultoria en mobilitat Cinesi, ha iniciat un estudi de la mobilitat de vehicles a l’avinguda Francesc Macià per tal de decidir accions complementaries a l’execució del projecte de remodelació del que és el principal eix viari olesà. Aquest estudi de mobilitat també es farà d’aquí a unes setmanes al nucli antic i la Riera de Can Carreras, previ a la implantació de l’illa de vianants. Per fer l’estudi s’estan instal·lant a l’avinguda Francesc Macià diferents bandes sobre l’asfalt en diferents punts del carrer per comptabilitzar el nombre de vehicles que hi circulen diàriament. També s’instal·len equips de vídeo per visualitzar no només el pas dels vehicles sinó també les dinàmiques de gir al llarg de l’avinguda.
Concretament, per l’estudi de la mobilitat a l’avinguda Francesc Macià s’instal·len cinc aforaments automàtics, tres a la mateixa avinguda, en el tram comprès entre el passeig del Progrés i Jacint Verdaguer per quantificar els fluxos de l’eix; i dos més a l’accés sud de la C-55, per identificar fluxos d’entrada i sortida per l’Eixample. A més, s’instal·len set aforaments direccionals, dos per determinar els girs a esquerra actuals des de l’avinguda Francesc Macià cal al Passeig del Progrés i Jacint Verdaguer; dos al carrer Barcelona per conèixer la mobilitat a l’Eixample des dels dos principals eixos nord i sud (Passeig del Progrés i Jacint Verdaguer); i tres més a punts intermedis de l’Eixample per conèixer la mobilitat interna del barri.
L’estudi va a càrrec de la mateix empresa que el 2012 va elaborar el Pla de Mobilitat d’Olesa, que precisament és l’estudi que proposava, entre d’altres, la remodelació de l’avinguda Francesc Macià. El regidor d’Obres i Edificació, Miquel Riera, ha destacat que amb aquest nou estudi de la mobilitat es pretén seguir les directrius del Pla però actualitzant la presa de decisions amb les noves lectures i fent noves simulacions de trànsit que permetran també decidir quins canvis de sentit s’han d’aplicar en alguns carrers.
El projecte constructiu va arrencar amb un procés de participació i una consulta a través d’internet per conèixer les preferències dels olesans i olesanes.
El projecte planteja mantenir els dos sentits de la circulació a l’avinguda, en una distribució asimètrica de l’espai, que té 12 metres d’amplada, destinant sis metres per als dos carrils de circulació i sis metres més per a les voreres. En el cas de les voreres, les de la banda sud tindran dos metres d’ampla, i les de l’altra banda, quatre metres, amb prou espai per a una franja d’arbrat. Aquesta distribució asimètrica també permetrà encabir al llarg de l’avinguda grups de contenidors i les parades d’autobusos. En aquest darrer cas, continuarà havent-hi dues parades, però es separaran una mica de l’àmbit de les dues places, on són a tocar actualment. La transició entre la plaça Catalunya i la plaça de l’Oli també tindrà una continuïtat gràcies a l’arbrat, i s’obriran més a l’avinguda gràcies als trams de paviment de plataforma única. El paviment també simularà ser de llamborda per donar-li un caire més de passeig.
La fisonomia de la plaça de Catalunya també canviarà força. Així, s’eliminarà el talús que actualment fa de barrera entre la plaça i l’avinguda Francesc Macià, així com les baranes metàl·liques lateral. També s’eliminaran les actuals sortides del pàrquing subterrani que donen directament a l’avinguda, i que a causa de la poca amplada actual de la vorera representen un perill. Totes les sortides es traslladaran a la banda de façana del mercat municipal. A més, al perímetre de la plaça es col·locarà una pèrgola verda per donar continuïtat a l’espai, i crear zones d’ombra.
El projecte no només busca pacificar el trànsit al que és un dels principals eixos viaris del municipi, sinó també fer que l’avinguda Francesc Macià perdi el caràcter de carretera que té actualment i es potenciï la seva centralitat. Per aquesta raó s’inclou l’eliminació dels girs a l’esquerra que actualment poden fer els vehicles que hi circulen. Amb l’estudi de mobilitat que ara s’inicia, doncs, es vol tenir dades dels girs que es fan per buscar alternatives a l’eliminació d’aquests girs.
Consulteu el projecte a: https://urbaning.cat/
Compartir